CSRD KPI’s (Key Performance Indicators) zijn meetbare waarden die bedrijven helpen hun prestaties op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid te evalueren en te rapporteren. Deze KPI’s kunnen betrekking hebben op diverse aspecten van ESG-prestaties. Denk hierbij aan energieverbruik, CO2-uitstoot en sociale impact. De verschillende KPI's zijn onder te verdelen naar de onderwerpen milieu, sociaal en governance.
Milieu-gerelateerde KPI’s
Deze KPI's meten de milieu-impact van een organisatie en hoe zij bijdraagt aan duurzaamheidsdoelen. Vanuit de EFRAG-lijst met datapunten maken wij de indicatoren inzichtelijk die voor uw onderneming van belang zijn. Denk bij klimaatverandering, waterbeheer en circulariteit onder andere -aan:
1 Klimaatverandering
- Klimaatmitigatie
- Energieverbruik: Totale energieconsumptie per energiebron en het aandeel hernieuwbare energie
- Emissies: Directe en indirecte emissies door eigen operaties en toeleveringsketen volgens het GHG Protocol
- Klimaatadaptatie
- Inzicht in de belangrijkste klimaatrisico’s voor uw vastgoed volgens het Framework Climate Adaptive Buildings
2 Waterbeheer
- Watergebruik
- Totale waterconsumptie per bron
- Aandeel hergebruikt water binnen de organisatie
- Waterkwaliteit
- Impact van uw activiteiten op waterkwaliteit
- Beheer en behandeling van afvalwater
3 Materiaalgebruik & circulaire economie
- Inkomende materialen
- Wat is de hoeveelheid en mate van circulariteit van inkomende materialen in uw organisatie
- Wat is de hoeveelheid kritieke, zorgwekkende of ongezonde stoffen die uw organisatie binnenkomt
- Uitgaande materialen
- Hoe circulair zijn de producten of gebouwen die uw organisatie realiseert
- Hoe wordt afval verwerkt binnen uw organisatie
Hierbij zoeken wij uiteraard de koppeling met bestaande wet- en regelgeving, sectorspecifieke prestatieniveaus en de wensen van uw belanghebbenden. De KPI’s zijn gekoppeld aan beleid, doelstellingen en actieplannen die wij graag samen met u opstellen voor een volledige CSRD-implementatie en natuurlijk het belangrijkste: daadwerkelijke verduurzaming.
Sociale KPI’s
Sociale KPI’s evalueren de impact van een organisatie op mensen, inclusief werknemers, klanten en gemeenschappen. Voorbeelden zijn:
- Diversiteit en inclusie: Verdeling van werknemers naar geslacht, leeftijd en achtergrond; initiatieven voor inclusiviteit.
- Veiligheid op de werkplek: Aantal ongevallen, incidenten en veiligheidsprogramma’s.
- Opleiding en ontwikkeling: Aantal opleidingsuren per medewerker en investeringen in persoonlijke ontwikkeling.
- Eerlijke omstandigheden in de toeleveringsketen: Aandeel leveranciers dat voldoet aan sociale en ethische standaarden; audits op arbeidsomstandigheden en beleid voor eerlijke beloning.
Governance KPI’s
Governance KPI’s beoordelen hoe goed een organisatie wordt geleid en of deze voldoet aan ethische en wettelijke normen. Denk hierbij aan:
- Transparantie in verslaglegging: Publicatie van ESG-rapportages en kwaliteit van data.
- Raad van bestuur: Samenstelling, onafhankelijkheid en diversiteit binnen de raad.
- Anti-corruptie en ethiek: Beleidsmaatregelen tegen corruptie, fraude en belangenconflicten.
- Risicobeheer: Identificatie en mitigatie van ESG-gerelateerde risico’s.